tisdag 4 maj 2010

Adventure Islands

Malo e lelei!

Här kommer en sent om cider men förhoppningsvis efterlängtat statusrapport från andra sidan jordklotet.

Som ni flesta kanske vet så befinner jag mig nu i det vida och vilda Söderhavet, men innan jag berättar om alla originella och makalösa intryck från Tonga tänkte jag börja med ett inlägg om Adventure Islands.

Adventure Islands är förmodligen världens bästa nöjespark. Här finns hajar, pigviner i skogen, regnskogar, höga berg, skidåkning i världsklass, långa vita stränder, surfing, grottor, forsar, makalösa vattenfall, varma källor, självlysande varelser, kilometer efter kilometer med hisnande bilkörning och sagolika omgivningar; för att bara nämna några av attraktionerna. Det bästa av allt är att ingen attraktion är mycket längre en än dagstur bort från den andra. Det finns dock en catch med det hela, ni som kanske tror att jag refererade till en nyutbyggnad av kålmården riskerar nämligen att bli lite besvikna, Adventure Islands ligger 16998,61 km bort från Svedala. Dock måste jag nog säga att det till trots avståndet är värt en visit minst en gång här i livet; det finns helt enkelt inga genvägar till ett oförglömligt äventyr.

”Catch the moment” vänner – här kommer några smakprov från ett par mäktiga reseögonblick som fångade mig: Tongariro-crossing och bestigningen av Mount Doom (från sagan om ringen) eller Mount Nagauruhoe som berget egentligen heter. En sagolik bergspromenad som tar dig över lurpassande vulkaner, smaragdgrön sjöar, marslandskap och snårig regnskog. Själva toppbestigningen var i en klass för sig, och innefattade halv storm och kraftig dimma och en heldel girande för diverse projektiler i form av nedfallande stenar. En annan höjdpunkt under resan har varit att få klättra uppför hissnade klippvägar i djungeln och att sedan få kasta sig utför samma klippvägar med en fårbonde som enda livförsäkrig, för att slutligen få fullborda det hela med lunchbreak i en becksvart grotta med stjärnhimmelen som enda ljuskälla. Det sista ögonblicket kan ni som gillar gåtor allt fundera på (kolla bilderna för ledtrådar), först att knäcka gåtan ska få ett pris införskaffat på lady market i Hong Kong, inte fy skam det!

Nu ska jag sluta plåga er hårt arbetande där hemma med mina äventyr för den här gången, jag lämnar er därför att istället ta del av bilder från Nya Zeeland!

Hoppas alla har det bra där hemma, ’Alu a!

1 kommentar:

  1. Catch the fu--ing moment! Det verkar vara helt underbart. Du gör det enda rätta och njut så länge du kan. Tänk inte på hur vi har det här hemma, för allt är sig likt. När du kommer hem så startar vi igång nånting, det lovar jag. För det ska jag vänta på dig! Njuuuuuuuuut så hörs vi snart igen! Din vän Herdi

    SvaraRadera